کد مطلب:3113 شنبه 18 تير 1390 آمار بازدید:676

پاسخ به سؤالات شرعي
شبكه ولايت - احكام

01:25:10

دانلود   14.62 مگابایت
بسم الله الرحمن الرحيم

آقاي وحيد پور
با عرض سلام خدمت شما بينندگان گرامي ، با برنامه پاسخ به سؤالات شرعي در خدمت شما هستيم .
در برنامه هاي گذشته كه در خدمت شما بوديم عرض كرديم كه احكام شرعي بسيار متنوع و مختلف هستند و موضوعات گوناگوني دارند از قبيل معاملات و مسائل سياسي و اقتصادي و اجتماعي و جنگ و صلح و ... مناسبتي كه در آن هستيم ماه شريف شعبان است ما را به رسيدن ماه رمضان نويد ميدهد و نزديك به ماه خداوند هستيم و از اين فرصت چند هفته بيشتر باقي نمانده است تا به مهماني خداوند برسيم و طبيعتاً ماه مبارك رمضان تكاليف و مطالب خودش را ميطلبد كه مهمترين آن روزه است كه از واجبات بسيار مهم اسلامي ماست و اين شبها و روزهاي باقي مانده براي بسياري تكاليف خاصي دارد با اينكه هنوز ماه رمضان نرسيده است و بخاطر اينكه ممكن است از ماههاي رمضان سالهاي قبل تكاليفي بعهده برخي باشد قبل از رسيدن ماه رمضان بايد اين تكاليف را انجام دهند تا بتوانند با آمادگي كاملي وارد ماه مبارك رمضان شوند .
در اين برنامه بحث ما در اين موضوع است كه چه افرادي الآن تكليف دارند كه بايد آن را انجام دهند و چه تكاليفي دارند و اين بايد روشن و شفاف شود تا به وظايفشان آشنا شوند و قبل از رسيدن ماه رمضان بتوانند از عهده تكاليفشان بر بيايند .
كسانيكه در رمضانهاي قبل از زمان اول تكليف تا اكنومن روزه ها را گرفتند و مشكلي براي آنها پيش نيامده مخاطب ما نيستند و تكليفي ندارند ، برخي در طول عمرشان تمام روزهاي ماه رمضان را از اول عمر بطور كامل روزه گرفتند و اينها مخاطب ما نيستند چرا كه روزه قضا ندارند و كفاره هم ندارند و اگر كسي روزه قضا بگردنش است نميتواند روزه مستحبي بگيرد .
اما مخاطب ما كساني هستند كه در رمضانهاي گذشته عذر داشتند و روزهايي را روزه نگرفتند كه اينها دسته هاي مختلف هستند و برخي ممكن است كه بياد بياورند كه اول تكليف سستي كردند و برخي از روزها را روزه نگرفتند چه از دخترخانم ها و چه آقا پسرها كه البته همه اينها يكجور نيستند و گاهي ممكن است كه برخي از دختر خانم ها با تمام شدن نُه سال قمري و با ورود به ده سالگي مكلف ميشوند و نماز و روزه و حجاب و ديگر تكاليف اسلام بر اينها واجب است اما مشروط به اين است كه قدرت داشته باشند .
دختر نه ساله اي كه ممكن است در گرماي شديد تابستان در مناطق گرمسير مكلف شود و ممكن است كه قدرت نداشته باشد « لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها » ( سوره بقره آيه 286 ) تكليف اين فرق دارد و خداوند از اشخاصي تكليف ميخواهد كه توان داشته باشند و كسيكه قدرت انجام تكليف را ندارد خداوند از او تكليف نميخواهد پس دختر خانمهايي كه نُه سال قمري شان تمام شده است از جهت گرفتن روزه توانشان با هم فرق دارد .
سؤال يكي از بينندگان :
اگر كسي پول داشته باشد ولي روزه نگيرد و كفاره اش را بپردازد آيا اشكال دارد ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
اگر توان گرفتن روزه را دارد بايد روزه بگيرد و با پرداخت كفاره روزه از او ساقط نميشود .
سؤال اين است كه اگر كسي ميتواند روزه بگيرد آيا مجاز است كه عمداً روزه نگيرد و روزه اش را بخورد ولي بعداً كفاره بدهد ؟ خير اگر كسي عمداً روزه بخورد علاوه بر اينكه گناه بزرگي است و در روزه قيامت عذاب ميشود در اين دنيا هم گرفتار ميشود چرا كه روزه خوري عمدي جريمه اش بسيار سنگين است و فكر نميكنيم كه كسي پيدا شود كه روزه خوري بكند .
اگر كسي خيلي پولدار است و فكر ميكند كه با پول ميتواند خداوند را فريب بدهد صحيح نيست ، درست است كه كار سختي است ولي تكليف خداوند است و قانون دارد و اگر من مخصوصاً نگيرم و بعد بخواهم جريمه بدهم مثل راننده اي است كه عمداً تخلف كند و بگويد بعداً جريمه اش را ميپردازم و اين اشتباه است و كفاره روزه خوري عمدي براي هر روزي كه عمداً بخورد اين است كه يكروز را بايد قضا كند و 60 روز هم بايد روزه بگيرد كه جمعاً 61 روز ميشود و بايد 31 روز را پشت سر هم بدون فاصله بگيرد و اگر كسي نتوانست اينكار را بكند بايد قضاي يكروز را بگيرد بايد 60 فقير را غذا بدهد و سير كند و از نظر مالي بايد توان اينكار را داشته باشد .
اگر كسي عذري ندارد چگونه بخود جرأت ميدهد كه روزه خود را بخورد و در برابر خداوند متعال چنين نافرماني بكند ؟!!!
يكدسته از كساني كه مجاز هستند دختر بچه هايي هستند كه تازه به تكليف رسيدند و طاقت و تحمل روزه گرفتن را ندارند مثلاً در مناطق گرمسير زندگي ميكنند و در فصل تابستان روزه گرفتن براي او سخت است ولي دختر بچه اي كه در مناطق سردسير زندگي ميكنند و سحري هم ميخورد و در طول روز هم كار و مشغله اي ندارد و اگر در فصل تابستان است در خانه است استراحت ميكند نبايد روزه اش را بخورد .
برخي ميخواهند به دين اشكال بگيرند و ميگويند اين ظلم است كه خداوند تكليف روزه سخت را بر گردن اين دختر بچه ها ضعيف و نحيف بگذارد ؟!! و اين اشكال و ايراد اصلاً صحيح نيست چرا كه خداوند بهتر ميداند كه احكام خود را بر چه كساني واجب كند .
اما نوجوانان پسر كه به سنّ تكليف ميرسند يكي از نكاتي كه خانواده ها حتماً بايد به آن توجه داشته باشند مسئله بلوغ و تكليف پسرهاست كه البته براي دختر خانمها واضح است كه با تمام شدن نُه سال قمري روزه بر آنها واجب ميشود و اگر خانواده اي از سنّ قمري دختر خود اطلاعي ندارند به توجه به تاريخ شمسي با تمام شدن 8 سال و 8 ماه و حدوداً 20 روز به سنّ تكليف ميرسند .
اما پسرها اينگونه نيستند و نميتوان براي آنها سنّ مشخص كرد و ممكن است كه نوجوان پسري در سنّ 13 سالگي بالغ شود و نبايد منتظر باشد كه 15 سال قمري او تمام شود و اين عذر و بهانه پذيرفته نيست و ممكن است كه پسري در سنّ 13 يا 14 سالگي به حدّ بلوغ برسد .
حال چگونه ممكن است كه پسري در سنّ 13 يا 14 سالگي بالغ شود ؟ بالغ شدن پسرها نشانه هايي دارد و يكي از نشانه هاي آن اين است كه اگر نوجوان پسري غسل واجب بر او واجب شد بالغ است و بحدّ بلوغ رسيده است و تكليف است و ممكن است كه اين اتفاق در قبل از 15 سالگي بيافتد كه در اينصورت او مكلف شده است و اگر چنين اتفاقي نيافتاد و نشانه هاي بلوغ در او ظاهر شد به سراغ سنّ ميرويم و آخرين نشانه بلوغ براي پسران سنّ است و مهم تمام شدن 15 سال قمري است و سال شمسي و شناسنامه ملاك نيست و سال قمري ملاك است كه به شمسي 14 سال و 6 ماه و تقريباً 15 روز ميشود چون سال قمري زودتر تمام ميشود .
معمولاً پسرها چون در سنّ بالاتري به بلوغ ميرسند توان روزه گرفتن را دارند و مثل دخترها نيستند كه ممكن است در سنّ 9 سالگي نداشته باشند ولي اگر نوجوان پسري واقعاً توان ندارد و البته در اينجا ضعف مجوز خوردن روزه نيست معمولش هم اين است كه اگر در تابستان چند ساعت آب و غذا نخورد ضعف ميكند و همه اينگونه هستند و ضعف ميكنند و اگر اين براي همه باشد پس هيچكس نبايد روزه بگيرد چون ضعف ميكنند و اينكه مجوز خوردن روزه نيست و مجوز خوردن روزه اين است كه حالتي به او دست ميدهد كه مي افتد و و از حال ميرود و شما ميترسيد و اورژانس را بايد خبر كنيد كه در اين صورت مجوز براي خوردن روزه است .
خانواده ها بايد براي فرزندانشان برنامه ريزي داشته باشند چون ممكن است كه همين آقا پسر و يا دختر خانمي كه نُه سال قمري اش تمام شده است توان گرفتن 30 روز روزه را نداشته باشد ولي اگر مديريت شود و تقسيم شود ميتواند 20 روز را بگيرد و مثلاً 2 روز را ميگيرد و 1 روز را استراحت ميكند و اينگونه ميتواند 20 روز از روزه هايش را بگيرد .
بنابراين برنامه ريزي پدر و مادر بايد بگونه اي باشد كه علاوه بر اينكه واقعاً دلسوز براي فرزندانش است او را تشويق كند كه تكاليف شرعي را انجام بدهيد و يقين بدانيد كه خداوند از پدر و مادر مهربانتر است و خداوند متعال اگر روزه را به انسان واجب كرده است فوائد و فضائل بسياري دارد و اگر بيماري خاصي دارد كه نميتواند روزه بگيرد خداوند به او دلسوزي كرده است و فرموده كه روزه گرفتن بر اين فرد حرام است ولي اگر توان گرفتن روزه را دارد و عذري هم ندارد پس دلسوزي پدر و مادر بي جهت خواهد بود .
دسته هاي ديگري كه ممكن است در رمضانهاي قبل عذري داشتند و روزه نگرفتند بايد تا رسيدن رمضان جديد جبران كنند مثلاً برخي مريض بودند و ممكن است آقا و خانمي عذر بيماري داشته است و بيماران دو نوع هستند برخي بيماريشان مقطعي است و در ماه رمضان گذشته كسي مريض شده است و مجبور شده كه 5 يا 6 روزه از روزه اش را بخورد ولي بعد از ماه مبارك خوب شده است و ميتواند قضاء روزه اش را بگيرد ولي اگر تنبلي كرد و اين روزه ها را قضاء نكرد و ماه رمضان فرا رسيد و روزه اش را قضاء نكرد بود جريمه دارد و بايد براي هر روزي كه روزه بر عهده او بوده و قضاء نكرده است حدود يك كيلو به فقير غذا بدهد و اين كفاره و جريمه است كه اصطلاحاً به آن فديه ميگويند يعني جبران كاري را بكند كه انجام نداده است و اين براي بيماري است كه بيماري اش مقطعي بوده است .
دسته دوم بيماراني هستند كه در تمام سال مريض هستند و مثلاً مشكل معده دارند و يا مشكل گوارشي دارند و ... دائماً مريض است و اين فرد نميتواند قضاء كند و قضاء از چنين شخصي ساقط است و واجب نيست اما كفاره دارد و بايد براي هر روز حدود يك كيلو مواد غذايي خام چه از برنج يا گندم يا خرما به فقير بدهد .
تعدادي از افراد از قبل از ماه مبارك رمضان بيمار هستند و برخي از اين بيماريها به روزه هيچ ارتباطي ندارد مثلاً ديسك كمر دارد و اين ربطي به روزه ندارد و اين فرد بايد استراحت كند و مجوزي براي خوردن روزه ندارد و از اين قبيل بيماري ها ، فكر نكنيد كه هر كسيكه مريض شد تكليف از او برداشته ميشود ، خير اينگونه نيست بلكه بيماري كه مجوز خوردن روزه است مريضي و بيماري است كه مرتبط با روزه است كه اگر شما بگيريد بيماري شدت پيدا ميكند مثلاً مشكل سنگ كليه دارد كه بايد دائم آب بخورد كه اگر اين فرد روزه بگيرد و آب نخورد نميتواند روزه بگيرد و يا ميگرن سخت دارد كه اگر زياد روزه بگيرد بيماري اش تشديد ميشود و بيمارهايي مجوز خوردن روزه را دارند كه اگر روزه بگيرند بيماري اشان تشديد ميشود .
دسته ديگري از كساني است كه عذر داشتند و روزه خوردند مسافران هستند كه مثلاً در ماه رمضان مسافرتي پيش آمده است كه از وطنش بيرون رفته است و 5 يا 6 روزه يا يك هفته بوده است ولي اگر 10 روز باشد بايد قصد ده روز كند و روزه اش را بگيرد و مسافري كه تصميم به ماندن 10 روز يا بيشتر دارد بايد روزه بگيرد و مسافراني كه قصد ماندن 10 روز را ندارند و كوتاه است روزه اشان را ميخورند و عيب و اشكال ندارد و اين بايد روزه اش را تا رسيدن ماه رمضان قضاء كند و علاوه بر قضاء كفاره دارد و براي هر روز بايد يك كيلو مواد غذايي به فقير بدهد .
ممكن است كه اين سؤال در ذهن بينندگان ايجاد شود و آن اينكه براي فرار از گرفتن روزه در ماه مبارك رمضان در تابستان به مسافرت ميرود اين حرام نيست و اگر تصميم به ماندن ده روزه نداشته باشد ميتواند روزه را بخورد ولي نيّت خوبي نيست كه براي فرار از روزه به مسافرت بروند و لذا فرمودند كه مكروه است و شايسته نيست كه مؤمن با اين قصد به مسافرت برود ، اين معصيت و گناه نيست ولي مكروه است البته همه مسافران يكسان نيستند و برخي از مسافران شغلشان سفر است مثلاً راننده بيرون شهري است كه اين بايد روزه بگيرد ، اگر روزه اش را بخورد اشكال دارد و احكام ريزي دارد و مفصل است پس كسانيكه شغلشان با مسافرت است مثل راننده و يا كساني كه مسافرت مقدمه شغلشان است و ... احكام خاصي دارند كه بايد آن را بياموزند و به آن عمل كنند تا گرفتار عواقب آن نشوند .
سؤال يكي از بينندگان :
آيا آيت الله صافي در ذكر سجده و ركوع نظرشان اين است كه يك سبحان الله كافي است ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
همه فقهاء فتوايشان اين است كه ذكر ركوع و يا سجده اگر سبحان الله است حتماً بايد سه بار باشد و يك بار گفتن كافي نيست و ذكر هايي كه بجاي سبحان الله ميخواهند بگويند حتماً بايد به اندازه سه سبحان الله بشود .
سؤال يكي از بينندگان :
ما در ماه محرم نذر كرديم كه در روز دوم اطعام بدهيم ولي امسال نتوانستيم اين چه حكمي دارد ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
بسياري از مردم هر كجا كه هستند براي امام حسين و ديگر ائمه عليه السلام كه نذر ميكنند جمله نذر را بر زبان جاري نميكنند و آن جمله اين است كه اگر فارس زبان است بايد بگويد كه خدايا براي خداست و بر گردن و بر عهده من كه هر ساله مثلاً روز عاشورا گوسفندي را براي اطعام عزاداران امام حسين قرباني كنم كه معمولاً اين جمله را نميگويند كه در اين صورت اين نذر نيست و لازم نيست كه به آن حتماً عمل شود .
پس حتماً بايد اين جمله بر زبان جاري شود كه براي خداست و بر عهده من است كه فلان كار را بكنم پس نذر بايد صحيح و شرعي باشد بهمراه جاري كردن صيغه خاص نظر باشد .
گروه ديگري كه مجوز براي خوردن روزه دارند زنان باردار هستند و مدت بارداري متفاوت است و گاهي ماه رمضان مصادف با ماههاي اوليه ميشود و گاهي مصادف با ماههاي پاياني ميشود و براي همه خانمهاي باردار مجوز روزه خواري صادر نشده است و متفاوت است و معمولاً ماههاي پاياني بارداري براي برخي از خانمها مشكل ايجاد ميشود چرا كه جنين در حال رسيدن به كمال است و از مادر تغذيه ميكند و روح در او دميده ميشود و حياتش به مادر بستگي دارد و خانمي است كه آب نميخورد و غذا نميخورد و روزه ميگيرد ممكن است كه براي جنين مشكلي ايجاد شود و ضرري به جنين وارد شود و بخاطر همين روزه گرفتن بچه ناقص شود و يا دكتر ميگويد كه شما بخاطر روزه گرفتن در 8 ماهگي زايمان خواهيد كرد و براي بچه مشكلي پيش مي آيد چنين شخصي نبايد روزه بگيرد .
سؤال يكي از بينندگان :
ما شخصي را سراغ داريم كه خيلي خبيث بوده است و در تمام عمرش هر كار حرامي را انجام داده است مال يتيم را ميخورده است و مشروب ميخورده و خون بگردنش است و ... و نماز هم ميخوانده است ، اين فرد چه حكمي دارد ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
پس يعني نماز ميخوانده و گناه ميكرده است و آدمها مختلف هستند كه برخي كم گناه ميكنند و برخي زياد گناه ميكنند و اين دو بحث دارد كه يكي صحيح بودن عمل است و يكي قبول شدن عمل است .
مثلاً روزه شرايطي دارد كه صحيح باشد و آن 9 چيزي كه مبطل روزه باشد را نبايد انجام بدهيد در اينصورت روزه شما صحيح است ولي معلوم نيست كه صحيح باشد يا نباشد « إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ » ( سوره مائده آيه 27 ) عبادت از افراد باتقوا مقبول است و قبولي با صحّت فرق دارد و ما بايد هم بفكر صحت و هم بفكر قبول شدن روزه خودمان باشيم و قبول شدن شرايط زيادي دارد كه خيلي مشكل است و يكي از آنها حق الناس است كه بايد جبران شود و اگر ظلم كرده بايد حلاليت بطلبد و اگر مال يتيم خورده بايد آن را به صاحبانش برگرداند و قرآن ميفرمايد كه اگر كسي مال يتيم خورده است شكمش را پر از آتش كرده است .
نماز و روزه براي اين است كه ما را بسازد و به كمال برساند و اگر كسي نماز بخواند و به ديگران ظلم كند فائده اي ندارد « إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهي عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ » ( سوره عنكبوت آيه 45 ) نماز براي اين است كه ما را از گناه بازدارد پس بايد دقت كند كه هم عبادات ما صحيح باشد و هم مورد قبول خداوند باشد .
سؤال يكي از بينندگان :
چرا ما هر چه دعا ميكنيم دعايمان به اجابت نميرسد ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
آيا شما در جايي ديديد كه بنا باشد كه همه دعاها مستجاب شود ؟ خداوند چنين وعده اي نداده است كه تمام خواسته هاي ما را به اجابت برساند و ما چنين قانوني نداريم ولي بايد اميدوار باشيم كه مستجاب شود ولي انتظاري كه حتماً اجابت شود صحيح نيست چرا كه بايد دهها عامل و علت بوجود بيايد تا دعاي ما به اجابت برسد ولي ما گاهي بي اطلاع هستيم و خبر نداريم و عوامل و علتها هنوز موجود نشدند و شايد تا آخر عمر ما موجود نشوند و بايد تحمل داشته باشيم كه اگر دعاي ما به اجابت نرسيد به خداوند اعتراض نكنيم چرا كه ما به خداوند بدهكاريم و از خداوند طلب نداريم و اگر خداوند حاجت ما را برآورده كرد لطف كرده است و اگر برآورده نكرد با خداوند لجبازي نكنيم .
در ما شعبان كه ماه دعاست بايد توجه كنيم كه وظيفه ما دعاست كه بمعناي خواندن است و بدرب خانه خداوند رفتن است ولي نبايد انتظار داشته باشيم بمجرد اينكه دعا كرديم خداوند متعال دعاي ما را اجابت كند بلكه بايد عرضه بداريم كه اگر مصلحت است دعاي ما را اجابت كن و آنچه كه خير دنيا و آخرت است به ما عطا كن و ما بايد به مقدرات خداوند راضي باشيم .
سؤال يكي از بينندگان :
ما مقداري پول پيدا كرديم اين چه حكمي دارد ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
پولي كه پيدا ميشود گاهي نشانه و علامتي دارد گاهي در داخل كيف نشانه اي است و اگر علامت و نشانه دارد بايد آن را با علائم و نشانه ها از ديگران بخواهيد كه بيايند و نشانه را بدهند و اگر تطبيق كرد به او بدهيد و اگر نشانه اي و علامتي ندارد كه بتوانيد به صاحب آن برسانيد و مأيوس و نااميد از پيدا كردن صاحب پول هستيد بايد شما با اجازه مرجع تقليد و مجتهد اين پول را از طرف صاحبش به فقير مؤمن بدهيد.
سؤال يكي از بينندگان :
نماز شب چند ركعت است ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
نماز شب كه وقتش از نيمه شب تا اول اذان صبح است يازده ركعت است و 5 تا دوركعت و آخريش هم يك ركعت است و 4 دو ركعت اول بايد به نيت نماز شب باشد و مثل نماز صبح است و پنجمين دو ركعت بايد به نيت نماز شَفع خوانده شود و تك ركعت آخر به نيت نماز وَتر خوانده ميشود و مجموعه اين 11 ركعت نمازي است كه فضائل بيشماري دارد و آثار زيادي دارد و در كتب مختلف شرح اين نماز است كه مثلاً در قنوت اين نماز چه كار كنيد كه در قتوت وتر چه كار كنيد كه 300 مرتبه استغفار دارد و بايد 40 مؤمن زنده يا از دنيا رفته را دعا كنيد كه اگر انجام شود بهتر است و اگر انجام نشد به فضيلت نماز شب رسيده است .
سؤال يكي از بينندگان :
خانمي از ازدواج اول دختري دارند كه بعد طلاق ميگيرند و بعد از گذراندن عدّه دوباره ازدواج ميكند ، آيا دختري كه از شوهر اول داشتند به شوهر دوم محرم است ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
بله مَحرم است و اصطلاحاً به اين دختر ربيبه يعني دختر زن ميگويند و اين مرد هم ناپدري اين دختر است و به اين ربيبه محرم است .
گاهي ميپرسند كه ممكن است كه فرزندي را از پرورشگاه بياورند و اين محرميت ايجاد نميكند ولي مثلاً بچه اي را قبل از دو سالگي در زماني كه هنوز شيرخواره است از پرورشگاه مي آورند كه اينجا ميشود كه از راه شير دادن محرميت ايجاد شود ولي برخي بچه بزرگسالي را از پرورشگاه مي آورند كه صرف اينكه اين را از نظر شناسنامه اي فرزند خود ميكنند محرميت ايجاد نميشود و حتماً بايد به اين مسئله توجه داشته باشند كه اگر پسر است خانم بايد حجابش را رعايت كند و اگر دختر است بايد دختر حجابش را رعايت كند .
سؤال يكي از بينندگان :
ميگويند كه اگر زيارت عاشورا بخوانيد حاجت ميگيريد ولي ما يك دوره 40 روزه زيارت عاشورا را خوانديم ولي حاجتمان برآورده نشد ؟ آيا مشكل از ماست ؟ يعني آداب خاصي را رعايت نكرديم ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
پاسخ داديم كه بنا نيست كه همه دعاهاي ما به اجابت برسد و اين به اراده خداوند متعال دارد شايد خواسته اي كه بنظر ما خوب است از ديد خداوند براي ما مناسب نباشد و شما بايد به خداوند واگذار كنيد و خداوند هم خيرش بنده اش را ميخواهد و انشاء الله در عافيت مشكل شما برطرف ميشود .
سؤال يكي از بينندگان :
كسيكه زاني باشد و اجراي حدّ بكنند آيا باعث رفع عقوبت اخروي او ميشود يا نه ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
اجراي حدّ جريمه دنيايي است و ربطي به عذاب آخرت ندارد و اين براي تنبيه است كه در دنيا ميشود و در آخرت شايسته عذاب است مگر اينكه توبه كند و اگر توبه كند خداوند متعال او را خواهد بخشيد و اجراي حدّ در دنيا تخفيف عذاب اخروي او هم خواهد بود .
سؤال يكي از بينندگان :
افرادي كه در ملإ عام روزه خواري ميكنند و ديگران كه اينها را ميبينند تا چه حدّ ميتوانند امر بمعروف كنند ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
كسيكه عذر داشته باشد و يا نداشته باشد حق روزه خواري در ملإ عام ندارد و نبايد حرمت رمضان شكسته شود و در انظار عموم نبايد اين گستاخي را بكند و بايد به جايي برود كه كسي او را نميبيند چه عذر دارد يا عذر ندارد و وظيفه ديگران اين است كه او را نهي از منكر كنند و كار بيشتر از اين از ما بر نمي آيد و بايد او را از اينكار منع كنيم ولي اگر قانون و حكومت بخواهند دست به كار شوند دفعه اولي كه روزه خواري در ملإ عام كرده و حرمت رمضان را شكسته است 25 مرتبه شربه شلاق دارد و مرتبه دوم و سوم همينطور است و مرتبه چهارم بسيار بسيار سخت تر از اين خواهد شد و اجراي چنين چيزي بر عهده قانون است .
سؤال يكي از بينندگان :
چگونه ميتوانيم ايمان خود را نسبت به خداوند افزايش دهيم ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
هر اندازه كه معرفت ما بيشتر شود محبت و رابطه قلبي ما با خداوند بيشتر ميشود وقتي كه خداوند را بهتر بشناسيم بيشتر به خداوند دل ميبنديم وقتي كه كسي را نميشناسيم چگونه ميتوانيم با او ارتباط قوي پيدا كنيم و اين معرفت راههايي دارد يكي از آنها مطالعه كتب مذهبي است و راه ديگر توجه به عالم خلقت است كه قرآن ميفرمايد كسانيكه به جهان آفرينش نگاه ميكنند « إِنَّ في اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ ما خَلَقَ اللَّهُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَّقُونَ » ( سوره يونس آيه 6 ) رفت و آمد شب و روز و تدبير خداوند در اين عالم ... ما را به خداوند متوجه ميكند و عامل مهم ديگر اين است كه خداوند هم بايد دست ما را بگيرد و ما را از اهل معرفت قرار بدهد « اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ » و اين نهايت كار است و ما بايد خودمان شروع كنيم و خدا هم ما را هُل بدهد تا بتوانيم اين راه را طي كنيم .